Schematherapie, wat is da nu eigenlijk? Je kan het een beetje zien als een soort bril waardoor je naar jezelf kijkt. Soms zit die bril vol krasjes van vroeger, dingen die je hebt meegemaakt. Gewoontes of overtuigingen die zo hard zijn ingebakken dat je ze bijna automatisch blijft volgen.
In schematherapie gaan we samen wat peuteren en frutselen aan die oude patronen. We leren ze beter kennen (soms zelfs een naamke geven), en zoeken uit hoe je daar op een zachtere en gezondere manier mee kunt omgaan.
’t Is eigenlijk een mengeling van begrijpen waar je vandaan komt, voelen wat je nú nodig hebt, en oefenen in nieuwe manieren van doen. Zo krijg je stilaan meer vrijheid om zelf te kiezen, in plaats van altijd door die oude “automatische piloot” te worden gestuurd.
Klik hier voor het artikel – Stoot je niet langer tegen dezelfde steen