Kindmodi

Ons innerlijke kind, of hoe we het ook noemen: ons klein “ikje”, verwijst naar onze binnenwereld. In de schematherapie gaan we ervan uit dat iedereen, ongeacht waar en hoe je bent opgegroeid, dat kleine ikje in zich meedraagt. We groeien op in een bepaalde omgeving, met ons eigen temperament, maar vanbinnen blijft dat jonge, gevoelige stukje bestaan.

We noemen het ons kleine kind omdat we het kunnen vergelijken met hoe jonge kinderen reageren.

  • Een kind dat verdrietig is, zoekt misschien troost en huilt uit bij een ouder.
  • Een kind dat bang is, kruipt weg in een hoekje van de kamer.
  • Een kind dat boos is, kan stampend en roepend zijn woede tonen.
  • Een kind dat speels is, kan zomaar midden in de winkel een spelletje tikkertje beginnen.
  • Een kind dat liever speelt dan huiswerk maakt, laat zien hoe ongedisciplineerd en vrij het kan zijn.
  • En een kind dat blij is, gaat spelen met vriendjes en ontdekt nieuwsgierig de wereld om zich heen.

Al die gevoelens die een kind zo puur ervaart, dragen wij nog steeds in ons. Soms herken je ze meteen, omdat ze aan de oppervlakte liggen. Soms zitten ze dieper weggestopt, maar ze maken nog altijd deel uit van wie je bent.